نمی‌شود گفت که «آب و خاک» کتاب خوب يا بدی‌‌ست و درواقع اگر بخواهيم منصف باشيم بهترين واژه برای اين کتاب «متوسط» است، مخصوصا در قياس با ديگر کتاب‌های نويسنده‌ش.


آب و خاک
آب و خاک
جعفر مدرس‌صادقی
نشر مرکز
189 صفحه
1950 تومان
به احتمال خيلی زياد هم برای کسانی که تابه‌حال اثری از مدرس‌صادقی نخوانده‌اند و با زبان و فرم روايی مورد علاقه‌ش آشنا نيستند، کتاب جالبی نخواهد بود اما نسبت به داستان‌های قبلی نويسنده‌ يک ويژگی مهم دارد و آن هم تعدد راويان در ماجراست؛ هر فصل کتاب يک راوی متفاوت دارد که وقايع را از ديد خودش و از جايی که ايستاده روايت می‌کند و داستان را پيش می‌برد. اين خصوصيت باعث شده تا داستان بين شخصيت‌های اصلی به‌طور تقريبا مساوی تقسيم شود و جای کافی برای پروراندن هرکدام‌شان باشد (البته به‌جز سيمين که بيشتر به يک شخصيت فرعی شبيه است تا يک نقش اصلی).

راستش را بخواهيد جذاب‌ترين قسمت کتاب‌های مدرس‌صادقی برای من نه شخصيت‌های ياغی و ضد جريانش که جمله‌های طولانی و مسلسل‌وارش هستند که با اعتماد به نفس زيادی آنها را پشت سر هم رديف می‌کند و تنها با يک «و» به‌هم می‌چسباند.
[گفتگوی شرق با جعفر مدرس‌صادقی درباره‌ی آب و خاک؛ بخش اول ـ بخش دوم]

"... به اندازه‌ی پنج صندوق پرتقال را از ساعت چهار صبح با کمک خواهرزاده‌ام به درخت‌ها بستيم تا درخت‌ها پربار به‌نظر برسند. کافه‌ی رحمت را روی اسکله ساختيم. در نقاشی خانه و همه‌ی جزئيات، خودم کار اجرائی کردم، يک روز هم آمدم تهران و همه‌ی وسايل خانه‌ام را بار کاميون زدم و بردم انزلی به‌عنوان مبلمان و وسايل خانه."
از گفتگوی هوشنگ گلمکانی با دکتر علی رفيعی درباره‌ی ماهی‌ها عاشق می‌شوند | مجله فيلم

پيشنهاد می‌کنم تا دير نشده برويد و فيلم را روی پرده تماشا کنيد؛ فقط وقتی در ميان رقص انواع و اقسام غذاهای رنگ و وارنگش دل‌تان ضعف می‌رفت يادتان باشد که همه‌ی آن غذاها دست‌پخت خود دکتر رفيعی‌ست.

آب و خاك در كتابهايي كه تو گوشه اتاقم ولوست موجوده ولي هنوز فرصت نكردم بخونمش متاسفانه . / چند روز پيش خيلي اتفاقي تيزر يه فيلم مستند باحال رو ديدم كه ستارگانش يه مشت پنگوئن هستند !! و صداي مورگان فريمن هم به عنوان راوي حضور داره . اسمش هم هست * كوچ پنگوئن ها * . فكر ميكنم اولين مستنديه كه واقعا دوست دارم ببينمش . اينهم سايتش : www.marchofthepenguins.com

be man ham sar bezan

سلام برادر! شما تا حالا به من سر نزدی؟! در عوض در فراخوان که شرکت می کنی؟

خيلي جالب بود كتاب را كه تمام كردم ان لاين شدم و اولين وبلاگي كه باز كردم وبلاگ شما

tabrik migam
vaghean ali bood
khosh bashid
babay

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز