بايد خوشحال بود که فيلمی مثل کما داره می‌فروشه. در وضعيتی که تعداد فيلم‌هايی که در سال فروششون از مرز سيصد ميليون می‌گذره، به تعداد انگشتای دو دست هم نمی‌رسه، بايد راضی بود که يه فيلم به‌سادگی تونسته صف‌های طويلی ايجاد کنه. اما از طرفی فيلم پر از ايراده، فيلم‌نامه‌اش فکر کنم بعد از ملاقات با طوطی يکی از ضعيف‌ترين فيلم‌نامه‌هايی بوده که به عمرم ديدم. نويسنده فيلم‌نامه خيلی به خودش زحمت نداده که اتفاقات و شکل‌گيری روابط رو منطقی جلوه بده، فقط خيلی سردستی داستان رو تعريف کرده تا به جاهايی برسه که قراره لحظات مفرحی باشه و فروش فيلم رو تضمين کنه. اينقدر اين فيلم‌نامه ضعيفه که حتی تجربه تدوينگری معيريان هم نتونسته ضعف‌های اونو بپوشونه. مثلا نگاه کنين به جايی که برای اولين بار امير به خانه حسن می‌رود، و صحنه بعدی می‌بينيم که شب در منزل او خوابيده، بی هيچ دليل خاصی. يا جاهايی قرار است فيلم دست به نقد جامعه بزند و مثلا پيام اخلاقی خود را منتقل کند. شاه‌بيت اين لحظات انتقال پيام اخلاقی، جاييست که يک افسر نيروی انتظامی رو ساکت در برابر امير قرار می‌ده تا هر چه می‌خواهد دل تنگش، بگويد. يا اونجا که به ناگهان می‌فهميم امير مدال طلای المپياد رو داره و با خروجش، يک مغز از اين مملکت داره فرار می‌کنه چقدر نچسب دراومده.
تنها حسن فيلم که باعث فروش غير قابل انتظارش شده، همون يک‌سوم ميانی ماجراست که با دزدی ضبط‌ها شروع می‌شه و با قهر کردن مريم به پايان می‌رسه. سکانس رقص شبانه دو رفيق با موسيقی‌های مختلف هم به‌يادماندنی‌ترين فصل فيلمه که با بازی بسيار خوب امين حيايی (که انگار ساخته شده برای نقش‌های کميک) و بازی گلزار (که ديگه آزاردهنده نيس) کامل شده.
اگر مدت بيشتری برای نوشتن فيلم‌نامه صرف می‌شد تا از اين حالت شعاری دربياد و اصرار نمی‌شد که در جای‌جای فيلم ملودی يار دبستانی (که اصلا دليل حضورش رو نمی‌تونم درک کنم) زمينه ماجرا باشه، کما به فيلم بهتری در سينمای بدنه تبديل می‌شد، هرچند در فيلم‌هايی که فرح‌بخش پشت اونه، زمان عنصر مهم‌تريست.
راستی؛ خوشحالم که گلزار داره تبديل به يه سوپراستار واقعی می‌شه و از طرفی هم خيلی ناراحتم که آتيلا پسيانی داره توی اين نوع نقش‌ها کليشه می‌شه، ايکاش توی سينما هم مثل تئاتر، دنبال تجربه‌کردن بود.
درضمن فکر نمی‌کنم اکران مارمولک که از ديروز شروع شده تاثير خيلی آشکاری بر فروش کما داشته باشه و باعث سقوط چشمگيری در ميزان فروش روزانه فيلم بشه.

پی‌نوشت: اين مطلب رو متاسفانه ديشب حين انتقال سرور پست کردم و به‌خاطر همين همش دود شد رفت هوا! خوشبختانه بنا به‌عادتی قديمی توی word، save کرده بودم ولی اگه کسی کامنت گذاشته بود ديروز متاسفانه به‌همراه لينک‌هايی که ديروز دادم توی لينک‌دامپ پريده... متاسفم :(

سلام. د ر مورد فرار مغزها فکر مي کنم اولين بار بود که فيلي ساخته شد. در نوع خودش خوب بود. ولي واقعأ يک سوم ميانيش خوب بود و آخرش خيلي الکي تموم شد.
راستي دي وي دي ارباب حلقه ها رو ديدي؟

عجب....دوس دارم ببنمش .. چقدر بده دور باشي مجبور بشي فقط خبرارو بخوني .. :( ..هدا.

متاسفانه یکی از ایرادات فیلم اینه که از هر عاملی که فکر می کردم می تونه جذاب باشه استفاده کرده به قیمت اینکه هیچ نوع هماهنگی در بین نباشه!
حتی اون تایمی که برای رقص و پخش آهنگها گذاشته
آزار دهنده است . ادم رو یاد تیکه های نمایشی طنز میندازه نه یک فیلم سینمایی!

من از اينكه كما 1000 تومان هم بفروشه خوشحال نمي شم كه هيچ عصباني هم مي شم!

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز