«پاگرد» کتاب روان و خوش‌خوانی‌ست که حتی قبل از رسيدن به صفحه‌های 40 و 50 کتاب و در همان يکی دو بخش اول خواننده را جذب خودش می‌کند و راستش را بخواهيد اين کم چيزی نيست. داستان کتاب درباره‌ی آدم‌هايی‌ست که در يکی از روزهای شلوغ سال‌های پايانی دهه 70، از بد حادثه در يک خانه‌ی قديمی دور هم جمع می‌شوند، بدون اينکه بخواهند و يا همديگر را بشناسند. داستان به‌شکلی پازل‌گونه و با فلاش‌بک‌های متعدد روايت می‌شود و در هر بخش از يک زاويه ديد متفاوت ماجرا را پيش می‌برد؛ يک‌جا دانای کل راوی‌ست، جای ديگر بيژن ـ که در واقع پاگرد داستان اوست ـ از ذهن خودش ماجرا را تعريف می‌کند و در جای ديگر با يک مونولوگ طولانی روبه‌رو می‌شويم. از طرف ديگر روايت پازل‌گونه‌ی داستان هم نظم تحسين‌برانگيزی دارد و در کنار روايت گره اصلی ـ آدم‌های درون خانه و اتفاقاتی که بين‌شان در جريان است ـ با داستان‌ها و شخصيت‌های فرعی‌اش جذابيت کتاب را حفظ می‌کند و در کنار اين نويسنده هم هوشمندانه از بزرگ‌ترين خطری که کتاب را تهديد می کرده ـ افتادن به دام زياده‌گويی و گم‌کردن خط اصلی داستان ـ به سلامت عبور می‌کند.
اما در اين بين يکی دو شخصيت تخت و پرورش‌نيافته هم وجود دارد که می‌شد يا اصلا آنها را وارد ماجرا نکرد و يا نه آن‌قدر پررنگ که در نيمه‌ی پايانی غيبت و انفعال‌شان به چشم نيايد مثل آن جوانک عضو انجمن اسلامی دانشگاه که از يک جايی به بعد در داستان گم می‌شود.

با اين حال همان‌طور که گفتم پاگرد کتاب خوبی‌ست و به‌جرات آن را به شيفتگان ادبيات داستانی پيشنهاد می‌کنم. کتاب را محمدحسن شهسواری نوشته و نشر افق آن را با قيمت 2900 تومان در 287 صفحه منتشر کرده است.

akhe hamid to che ghad up date hasti:d baraye bare dovom.

nasr e ketab ziadi journalisty nist?

هروقت از فصای سیاسی وبلاگ شهر خسته میشم نا خود آگاه پناهنده وبلاگ شما میشم.همیشه کتاب همیشه فیلم همیشه هنر.بسیار عالی.در ضمن من به شما لینک هم دادم البته با اجازه

سلام لطفا به وبلاگ من يك سر بزنيد

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز