«قاتل روباه است» را می‌توان جزو کتاب‌های خوبی دانست که اين چند ساله در گونه‌ی معمايی و پليسی ترجمه و چاپ شده‌اند. کتاب تمام مولفه‌های يک داستان معمايی موفق را دارد؛ از شخصيت‌ها پردازی‌های دقيق و جزئيات حساب‌شده گرفته تا يک نظم رياضی‌وار و اوج و فرودی مناسب که همه‌‌شان را به‌درستی و دقت به‌کار می‌برد.
ماجرای کتاب به آثار روانی جنگ و کشتار بر يک کاپيتان جوان نيروی هوايی امريکا می‌پردازد که پس از بازگشت به زادگاهش سعی می‌کند با اين مشکل کنار بيايد. اما در اثر يک حادثه‌ی ناخواسته، او و همسرش پی می‌برند که اين بيماری روانی ريشه در کودکی او دارد و به ماجرای قتل مادرش توسط پدرش مربوط می‌شود. آنها نزد کارآگاه اِلـِری کويين می‌روند تا پرونده‌ای را که 12 سال پيش مختومه شده دوباره بررسی کنند...

الری کويين که علاوه بر شخصيت اصلی داستان، نويسنده‌ی کتاب نيز هست نام مستعار دو نويسنده‌ی نيويورکی به‌نام‌های فردريک دنی و منفرد بی‌. لی بود که ترجيح می‌دادند تحت اين عنوان آثارشان را منتشر کنند. همکاری آنها از سال 1929 آغاز شد و در طول دوران نويسندگی‌شان سی و پنج رمان و پنج مجموعه داستان کوتاه را با محوريت شخصيت الری کويين منتشر کردند.

يکی از مهم‌ترين نکات در يک رمان معمايی و پليسی حفظ جذابيت داستان تا آخرين صفحات کتاب ـ که اوج يک داستان معمايی به شمار می‌رود ـ است و از طرفی نويسنده بايد تا آخرين لحظه چيز تازه‌ای برای رو کردن داشته باشد. اهميت جزئيات، فضاسازی و شخصيت‌پردازی‌ها در يک چنين داستانی به اوج خودش می‌رسد و نويسنده برای تمام اتفاقات و حوادثی که در داستان رخ می‌دهد و تمام جزئياتی که از صحنه به ما نمايش می‌دهد، بايد دليل و منطق داشته باشد و در فصل گره‌گشايی بايد تمام آنها را توجيه کند. «قاتل روباه است» تمام اين خصوصيات را دارد و مثل همه‌ی آثار موفق اين گونه‌ی ادبی در لحظاتی خواننده را گمراه می‌کند و جايی که فکر می‌کنيم معما حل شده، نکته‌ی تازه‌ای را افشا می‌کند.

کتاب ترجمه‌ی خوبی دارد که جذابيت آن را از بين نبرده فقط ای‌کاش مترجم به‌جای واژه‌ی نامانوس "عزيزترين" که ترجمه‌ی عبارت dearest است از کلمه‌ی ديگری استفاده می‌کرد چون فکر نمی‌کنم هيچ فارسی‌زبانی به همسرش بگويد: "... آه، عزيزترين!". اما يکی از مهم‌ترين نکات کتاب بازی‌ای‌ست که نويسندگان با واژه‌ی fox (به‌معنای روباه) کرده‌اند که هم نام خانوادگی افراد درگير در ماجراست و هم اشاره‌ای به روباه دارد و مترجم هم خوشبختانه با هشياری روی اين مساله تاکيد کرده است.
«قاتل روباه است» را نشر افق با ترجمه‌ی خجسته کيهان و به قيمت 3200 تومان منتشر کرده است.

پی‌نوشت: از ميان ماجراهای الری کويين، داستان ديگری هم با عنوان «ده روز شگفت‌انگيز» توسط انتشارات طرح نو منتشر شده که هنوز آن را نخوانده‌ام. آيا کتاب ديگری هم از اين مجموعه ترجمه و چاپ شده؟

perfect

salam
naghde filmet fogholadast
mitooni mano joze divooonehaye cinema bedooni
goooooooood luck

سلام حميد جان ! باهات موافقم ! Shall we dance فيلم خوبيه . اما يك نكته برام تعجب انگيزه . اونهم اظهار نظرت در مورد جنيفر لوپز كه احتمالا با فيلمشناسيش آشنايي نداري . جنيفر لوپز در ابتداي بازيگريش و وقتي اصلا شاخته شده نبود براي بازي در فيلم جك به كارگرداني فرانسيس فورد كاپولا انتخاب شد كه هر چند فيلم محجوري از كاپولاست اما خب بازي جيفر لوپز و رابين ويليامز مورد توجه قرار ميگيره . سال بعد از ون در دو فيلم ديدني چرخش به كارگرداني اليور استون و سلنا به كارگرداني گرگوري ناوا بازي ميكنه كه براي فيلم سلنا كانديد گلدن گلوبز ميشه . سا ل بعد از اون هم استيون سودر برگ بزرگ براي فيلم به ياد ماندني خارج از ديد باهاش قراردادي ميبنده . قراردادي كه دستمزد لوپز در اونموقع ازش به عنوان گرون ترين دستمزد يك بازيگر زن لاتين در طول تاريخ گفته نامبرده ميشد . و بازي فوق العاده ي جنيفر لوپز و جورج كلوني باعث شده كه خارج ازديد جزو پنج فيلم اول سودر برگ باشه . هر چند لوپز بعد از خارج از ديد در مسير بعضي از فيلمهاي تجاري قرار مييره اما خب در فيلمهاي قابل دفاعي هم مثل سلول و ... بازي ميكنه . جالب اينجاست اگه بدوني جنيفر بري بازي در [ يك زندگي ناتمام ] در كنار رابرت ردفورد و مورگان فريمن كه در دو ماه آيند اكران ميشه اميد زيادي براي كانداتوري اسكار داره .. فيلمي كه ازش به عنوان اميد اصلي ميرامكس براي ضيافت اسكار امسال نامبرده ميشه . / واسه ي پرحرفي منو ببخش . / شاد باشي ...

سلام. به ما سر بزنید. شاید شما هم با ما همراه شدید...

دو نكته ي ديگه هم بگم كه احترامت نسبت به جنيفر بيش تر از اينها بشه حميد !! يكي : حضور درخشانش در انيميشن Antz براي صداي كاركتر azteca در كنار وودي آلن و ديگر ستارگان هاليوود . كه شايد همين يكي واسه بيشتر شدن احترامت كافي باشه !!! يكي ديگه هم ه خاطر نيكول كيدمن عزيز و تعريفهاي او از جنيفر و دعوت از جنيفر لوپز براي حضور در پروژه ي مهم American Darlings . ميتوني نگاهي به اين لينك بندازي :
www.nicolekidmanunited.com/Articles/WomansDay/WomansDay2004MarJLo.jpg

/ خواننده ي هميشه در صحنه داشتن هم خوب نعمتيه حميد . قدرش رو بدون !

چه قدر دلم برای تهمینه - این زن خوش شانس - سوخت. طفلک تمام سوالات مهم و فلسفی و عمیقانه و ادبی و تاریخی اش رو از مردان می پرسیده. خدا نسل این مرد ها رو از رو زمین برداره که انقدر ظلم می کنن. به حق 5 تن ایشالا همه شون جیز جیگر بزنن. ای خدااااااااااا.

ده روز شگفت انگیز توی همون شهری میگذره که قاتل روباه است اتفاق افتاده، اسمش یادم نیست! ولی داستان مربوط میشه به چندین سال بعد از قاتل روباه است، ده روز شگفت انگیز خیلی عالیه.

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز