فکر می کنم به جای اينکه بگم "شبهای روشن" فيلم کندی است، بهتره بگم فيلم آراميست. درباره دو نفر – که قرار نيست نماينده چيزی از اجتماعشان باشند – که چهار شبانه روز رو با هم طی می کنن و در آخر از هم جدا می شن. مهم طی کردن اين مسير برای هر دو نفر است و اهميتی ندارد که آخر فيلم دختر می رود يا می ماند.
به قول فرزاد موتمن، شبهای روشن از معدود فيلمهای عاشقانه سينمای ايران است (البته اگر اين چرت و پرتهای دختر پسری ذائقه تماشاگر ايرانی رو عوض نکرده باشه). دختری وارد زندگی مرد تنهايی می شود و اونو از سنگر کتاباش بيرون می کنه (توجه کنين که ما از لحظه ورود دختر به خونه استاد هيچوقت اونو در کتابخونه منزلش نمی بينيم مگر در حضور دختر يا در آخرای فيلم که تمام کتابها رو حراج می کنه) و باعث شکل گرفتن يه رابطه عاطفی ميون اون دو نفر می شه. شخصيت سرد و بدبين و عبوس استاد (که هيچوقت هم اسمش رو نمی شنويم) در طول اين چهار روز دچار تغيير ميشه تا اينکه در شب چهارم به دختر ابراز علاقه می کنه...
نکات دلنشين زيادی در فيلم هست، تاکيد بر يک نوع معماری خاص موسوم به وارتان – که تا حدود زيادی يادآور معماری کشورهای ارپای شرقيه – استفاده از رنگهای سرد و ناهماهنگی عامدانه صدا و تصوير بهمراه موسيقی زيبای فيلم. به شدت هم پيشنهاد می کنم تا انتهای تيتراژ پايانی فيلم توی سالن بشينين و از موسيقی پيمان يزدانيان لذت ببرين. (پيمان يزدانيان يه جورايی داره آهنگساز محبوبم ميشه، بعد از "ازکنار هم می گذريم"، "فرش باد" و اگه اشتباه نکنم "گاهی به آسمان نگاه کن" اين چارمين فيلمی بود که با هنرنمايی يزدانيان ديدم و لذت بردم. آلبوم "برداشت" اش هم که جای خود داره.)
به شدت منتظرم تا سومين فيلم فرزاد موتمن، "باج خور" رو ببينم. موتمن انگار قصد داره در همه ژانرهای مهجور تو سينمای ايران يه فيلم بسازه...
::مصاحبه فرزاد موتمن با شرق
قسمت دوم مصاحبه
تکميل:: به کارهايی که با موسيقی يزدانيان ديدم، "ايستگاه متروک" رو هم اضافه کنين.
- اينجا می تونين يه تيکه از موسيقی زيبای از کنار هم می گذريم رو بشنوين. اينجا هم تقريبا اکثر قطعات رو می تونين گوش بدين!!! (بعضی وقتها چه چيزايی می شه پيدا کرد به کمک اين گوگل نازنين!)

شبهاي روشن رو نديدم ... ولي تعريفش رو خيلي شنيدم .... معلومه عشق سينماييا ! .... حالا چي ميخوني ؟ ... نكنه تو هم دانشگاه معظم هنر و معماري ميري ؟؟؟

موافقم. در این خیل عظیم فیلم های سطحی فیلم فوق العاده است. میشه در مورد فیلم خیلی نوشت. شاید نماینده چيزی از اجتماعشان نباشند اما بسیار آشنا هستند. انگار هر سه قهرمان رو می شناسیم (به نظر من امیر هر چند تنها در صحنه آخره اما حضورش در تمام فیلم حس میشه) و قسمتی از خود رو در اونها می بینیم.

آقا سلام من فقط بايد بگم نوكرتم دوست دارم اين هوا......................

salam.shabhaye roshan ba ritme delneshin va jazabesh vaghean be yade adam mimoone.

فكر كنم تا آخر عمر هر وقت غلاف تمام فلزي رو ببينم يا اسم آقاتون كوبريك رو مي شنوم ياد شما بيافتم. خودتون هم حظش رو برديد؟

فيلم رو امروز ديدم، قشنگ بود، از بازي مهدي احمدي هم خوشم اومد،
يه فيلم آروم و متين.

سلام. خدا خيرت بده! يكي گير داده بود به من برو شبهاي روشن!! حالا الان فهميدم قضيه ش چيه ميرم ميگم ديدم!!!:) راستي از اين يزدانيان لينك صوتي نداري!؟ خيلي دلم ميخواد با اين تعاريف يكي دو تا از كاراشو بشنوم.

لینکت مهمون ترسا شد...

يه بحث رئال!!!!نه رومانتيك!

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز