يکی دو هفته‌ای هست که سومين کتاب از سری ماجراهای آقای کا با نام «پازل عاشقانه‌ی آقای کا» منتشر شده است و بدون شک يکی از بهترين پيشنهادهايی‌ست که می‌توان در اين روزهای سرد که کتاب‌های جديد چنگی به دل نمی‌زنند، داد. پازل عاشقانه‌ی آقای کا به‌همراه دو کتاب قبلی اين مجموعه ـ کابوس و خانه اشباح ـ از معدود کاميک‌بوک‌های (و در واقع تنها کاميک‌بوک واقعی) ايرانی‌ست که با تعريف رايج کاميک‌بوک ـ يعنی چيزی شبيه به کتاب‌های دنباله‌دار مارول با يک شخصيت محوری ـ در دنيا جور درمی‌آيد و شايد همين غريب بودنش برای مخاطبان ايرانی باعث شده تا مهجور بماند و اگر علاقه‌ی مانا نيستانی به کاميک‌بوک ـ و البته سينما ـ نبود مطمئنا بعد از انتشار همان کتاب اول عطای انتشار کتاب‌های بعدی را به لقايش می‌بخشيد، در حالی‌که پرفروش ترين و پرطرفدارترين مجموعه کتاب‌ها در ديگر کشورها همين کاميک‌بوک‌های دنباله‌دار است و سالی نيست که دو سه فيلم براساس آنها در هاليوود ساخته نشود.

پازل عاشقانه آقای کاآقای کا نويسنده‌ی روشنفکری‌ست که در مرز ميان واقعيت و رويا در نوسان است و تولدش به فضای سياست‌زده‌ی اواخر دهه هفتاد و روزهايی برمی‌گردد که هفته‌نامه «توانا» منتشر می‌شد. او در کتاب اول از کلاه شاپويی می‌گريزد و در کتاب دوم به‌همراه چند نفر ديگر به مجلسی دعوت می‌شود که ميزبانی ندارد و مهمان‌ها يکی يکی به قتل می‌رسند.
داستان اول به‌صورت هفتگی و پاورقی در توانا پا گرفت و پس از تعطيلی هفته‌نامه در کتاب «کابوس» (انتشارات روزنه) به پايان رسيد. کتاب دوم هم حدود دو سال پيش با عنوان «خانه اشباح» توسط انتشارات نقش و نگار منتشر شد و سرانجام کتاب سوم که نسبت به دو کتاب قبلی ارجاع‌های سياسی کمتری دارد و تم کلی‌اش مربوط به رابطه‌ی کا و خانم پی (زن روياهای او) است اواسط دی‌ماه امسال انتشار يافت، توسط همان ناشر کتاب دوم.

" دو سال بود از ماجرای «خانه اشباح» می‌گذشت و مدت‌ها بود خبری از مانا نداشتم. دوستی می‌گفت شنيده که او ديگر از روزنامه‌ها دلزده شده و وقتش را صرف کشيدن داستان مصور برای کودکان می‌کند. آشنای ديگری هم قسم می‌خورد مانا شوهر کرده و کاريکاتور را کنار گذاشته و مشغول خانه‌داری است، اما من می‌دانستم اين‌ها حرف مفت است چرا که اگر مانا دختر هم بود باز حوصله کار خانه و بشور و بپز را نداشت..." (ديباچه کتاب)

همان‌طور که در ديباچه هم آمده برای خواندن پازل عاشقانه‌ی آقای کا نيازی نيست حتما دو کتاب پيشين را خوانده باشيد اما من پيشنهاد می‌کنم آنها را هم از دست ندهيد. فکر می‌کنم به‌جای ذوق‌زده شدن از انتشار يک کاميک‌بوک درجه سه با نام رستم در آن‌سوی دنيا، بهتر است اميدوار باشيم مانا باز هم داستان‌های آقای کا را دنبال کند.
«پازل عاشقانه آقای کا» را انتشارات نقش و نگار در 150 صفحه با قيمت 2500 تومان منتشر کرده است.

سلام رفیق چه خبر از بلیط های جشنواره؟

من هم یک هنرمند خیلی با استعداد در زمینه ی کمیک استریپ کشی! می شناسم که قرار است کتابش بالاخره در بیاید و من اینقدر به تن تن نچسبم! آقا به خدا شوخی نمی کنم!

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز