لاموزيکا دومين لاموزيکا دومين
مارگريت دوراس
ترجمه‌ی تينوش نظم‌جو
نشر نی
111 صفحه
1000 تومان
"آدم عشق و هوس رو يا کاملا به ياد می‌آره، يا کاملا فراموش می‌کنه... هيچ سايه‌ای وجود نداره" [از متن نمايش‌نامه]

«لاموزيکا دومين» داستان زن و مردی‌ست که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از شروع نمايش زير يک سقف زندگی می‌کرده‌اند. اما حالا که نويسنده شروع کرده به نوشتن داستان‌شان، از هم جدا شده‌اند و حالا در يک هتل ـ هتلی که برای اولين بار همديگر را در آن ملاقات کرده‌اند ـ با هم حرف می‌زنند؛ درباره‌ی اتفاق‌هايی که در زندگی مشترک‌شان، به تنهايی، تجربه کرده‌اند. شروع گفتگوها سرد است و چندان رغبتی ميان‌شان وجود ندارد، اما اندکی که از داستان می‌گذرد می‌شود در چهره‌شان همان عشق قديمی را پيدا کرد و شنيد که با چه حسرتی از روزهای اول حرف می‌زنند. پرده‌ی اول نمايش جايی تمام می‌شود که مرد از زن می‌خواهد تا به امريکا نرود و در پاريس بماند و بتوانند گاهی اوقات يکديگر را ـ آگاهانه يا تصادفی ـ ببينند. پرده‌ی دوم چند سال بعد رخ می‌دهد؛ باز هم در همان هتل. گفتگوها شباهت‌های زيادی به همان گفتگوهای پرده‌ی قبل دارند و می‌توان از لحن و محتوای حرف‌ها فهميد که شخصيت‌های داستان هنوز هم در حسرت آن عشق از دست رفته‌شان هستند.

نمايش‌نامه‌ی «لاموزيکا دومين» را مارگريت دوراس نوشته، اما در ابتدا تنها يک پرده وجود داشته با مدت زمانی حدود 50 دقيقه. بيست سال بعد از آن دوراس تصميم گرفته پرده‌ی دومی برای نمايشنامه‌اش بنويسد و «لاموزيکا دومين» حاصل کنار هم قرار گرفتن اين دو قطعه است.
"دقيقا بيست سال از لاموزيکا تا لاموزيکا دومين می‌گذرد و کمابيش در طول تمام اين سال‌ها من اين پرده‌ی دوم را می‌طلبيدم. بيست سال است که من صدای شکسته‌ی اين پرده‌ی دوم را می‌شنوم، صداهايی شکست‌خورده از خستگی اين شب بی‌خوابی. زن و مردی که همچنان وحشت‌زده در اين نخستين عشق جوان باقی می‌مانند. و گاه نويسنده سرانجام چيزی می‌نويسد."
[از يادداشت مارگريت دوراس برای مطبوعات درباره‌ی نمايشنامه]

نکته‌ی بارز و جالب توجه نمايش‌نامه جدا از ديالوگ‌های خواندنی و رابطه‌ی جذاب ميان قهرمان‌هايش، توضيحاتی‌ست که دوراس در شرح اوضاع و احوال روحی شخصيت‌ها نوشته. توضيحاتی که بيشترشان بر روی صحنه نمی‌توانند ديده شوند و درواقع برای شخصيت‌پردازی در متن آمده‌اند تا اجرای صحنه‌ای.

«لاموزيکا دومين» اولين نمايش‌نامه از مجموعه‌ای‌ست با عنوان «دور تا دور دنيا» که به کوشش تينوش نظم‌جو و مهدی نويد آغاز شده و قرار است معادل تئاتری «100 فيلم‌نامه» نشر نی باشد. تابه‌حال سه کتاب از اين مجموعه منتشر شده و آن‌طور که شنيده‌ام قرار است هر دو هفته، کتاب جديدی از آن به بازار بيايد.
[درباره‌ی لاموزيکا دومين | کتاب‌های عامه‌پسند]

آدم نوشته‌های اینجا رو که می‌خونه، از مال خودش خجالت می‌کشه... :)

این نشر نی هم کلی داره حال می ده ها !

نمایشنامه را خوندم و بر خلاف سایر کارهای دوراس که چندان علاقه ای بهشون ندارم و ارتباطی باهاشون برقرار نمی کنم....این خیلی بهم چسبید.به هر حال ایول به مهدی نوید و تینوش نظم جو

some bloggers eager to know how manz permanent readers they have. i thought maybe u like to know that ur blog is one of the weblogs that i always read and i think it does worth readind. i find many valuable information here adding a sense of pleasure.

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز