"مصائب مسيح" (The Passion Of The Christ) براساس يه اصل قديمی و نانوشته که فيلمهای جنجالی معمولا آثار ارزشمند و ماندگاری نيستند، فيلم خوبی نيست. کل فيلم فقط به روايت و نمايش افراطی و جنونآميز خشونتی اختصاص داره که در دوازده ساعت پايانی عمر مسيح بر او جاری میشه و با استفاده از همين صحنهها به تحريک کردن احساسات تماشاگر میپردازه. از اين مساله که بگذريم (که بهنظر من برای يه فيلم تاريخی بزرگترين نقطه ضعفه) مصائب مسيح ريتم کندی هم داره و اگه با اين همه حواشی روبرو نمیشد بدون شک به چنين فروشی نمیرسيد (367 ميليون دلار تنها در امريکای شمالی پس از 12 هفته). اما فلاشبکها در حين روايت داستان اصلی خيلی خوب دراومده و اوجش صحنهايست که مسيح در حال حمل صليب بهزمين میخوره و به صحنه زمين خوردن او در کودکی قطع میشه و واکنش مادرش در هر دو زمان.
همونطور که گفتم اصلا فکر نمیکنم فيلم گيبسون، اثر ماندگاری باشه و بشه گفت که تصوير صحيحی از مسيح نمايش داده. مخصوصا اگر با اثری همچون "آخرين وسوسه مسيح" (The Last Temptation Of The Christ) فيلم ارزشمند مارتی اسکورسيزی مقايسهاش کنيم. (هرچند که گويا مسيحيان افراطی بهخاطر اينکه کتاب و فيلم آخرين وسوسه مسيح تصويری انسانی از او بهنمايش میگذاره، دل خوشی ازش ندارن.)
[سايت رسمی فيلم]
[مطلبی در سينمای جهان کاپوچينو درباره فيلم]
بهجز سينما فرهنگ که فيلمو اکران کرده، سينما فلسطين هم نمايش فيلم رو آغاز کرده و بعد از برداشته شدن مارمولک، سالن يک و اصليش رو به آخرين فيلم مل گيبسون اختصاص داده. راستی جدا از اينکه مصائب مسيح فيلم قابلتوجهی نيس، اما ديدن يه همچين فيلمی با اين کيفيت تصوير و صدا توی معدود سالنهای استاندارد تهران، همزمان با اکران جهانيش لذتی داره که نمیشه بهراحتی توصيفش کرد! با فروشی هم که تا حالا داشته احتمالا رکورد فروش يه فيلم خارجی توی سينماهای تهران که متعلق به "ديگران" بود رو میشکنه، اما اگه تحمل ديدن شکنجههای جنونآميز سربازان پونتيوس پيلاطس رو ندارين پيشنهاد نمیکنم فيلمو ببينين.
استاد ميگن سربازان رومي تو فيلم ساعت مچي داشتند!!!
«مصائب مسيح» فيلم برجستهاي نيست ولي تكصحنههاي خوبي داره (مثل همون كه خودت گفتي) و در كل تاثيرگذار از آب دراومده. البته تاثيرگذاريش از نوع «آخرين وسوسه مسيح» نيست و نبايد با اون مقايسه بشه. اثري كه «مصائب» روي بيننده ميذاره از نوع حسييه و مستقيماً از اثربخشي زندگي مسيح ميآد. بنابراين گيبسن از منظر سينمايي كار مهمش اين بوده كه اين اثر خودبهخودي رو فقط خراب نكرده.
فيلم رو ما چون مسيحي نيستيم بي تعصب ميبينيم و همين تعصب مسيحي ها هم باعث فروش بالا و حتي جنجالهاي فيلم شده.البته من اينطوري فكر ميكنم!
حيف از اون اسمي كه رو سايت گزاشتي با اين خزعبلاتي كه در مورد مصايب مسيح گفتي.انگار با زن همسايه سر كوچه نشستي فيلمي رو كه ديشب ديدي واسش تعريف ميكني و بعد هم ميري سبزيتو ميخري.
آنچنان است كه واقعه شده .
اين جمله پاپ ژان پل دوم مي تواند مهر تائيدي به خشونتي باشد كه در جاي جاي فيلم موج مي زند.
دروغ چرا راستش دنبال یه مطلبی بودم از تئاتر و مطلبت رو تو ارشیوت راجع به قهوه ی تلخ و بازیگراش و نویسنده اش و اینا دیدم و خلاصه مخصوصن با عکس بروشوره خیلی حال کردم. قهوه فقط مادر اونیک!!! نه مبثم! مخلصیم.
سلام.
موفق باشي.
وبلاگ خوبی داری و همیشه می خونمش فقط یه لوگوی فارسی غلاف تمام فلزی درست کرده بودی چرا اون رو برداشتی به نظرم قشنگ شده بود.
موفق باشی
ما كه همون دو هفته اول كه فيلم در اومد اينجا ديديمش و از همون دو دقيقه اول شروع فيلم زديم زير گريه تا آخر فيلم!!!! 2 ساعت خون و شكنجه بود!!!
نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین
سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمیشود.
چند نکته دربارهی روزمرگی
حمید امجد
بهمن جلالی درگذشت
مرگهای ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین
زندگی را در تابه سُرخ کنید
دربارهی «جولی و جولیا» | محسن آزرم
آشپزخانهی راز
پویان و سیما به آشپزخانه میروند
در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز