Alfred Hitchcock Walking At Top of Steps<br />
-1950اين هفته سينما چهار "جنون" (Frenzy) ساخته هيچکاک رو نشون داد. با اينکه نسبت به آثار درجه يک استاد فيلم چندان مطرحی به‌حساب نمی‌آد اما هنوز هم نسبت به آثار ديگران ارزش‌های بسياری داره و نمی‌شه ازش به‌سادگی گذشت.
با يک داستان پيش پا افتاده و معمولی توی جنون مواجه‌ايم اما قدرت کارگردانی هيچکاک و توانايی بالايی که در جذب مخاطب داره اينجا هم حرف اول می‌زنه. مثلا توی "پنجره عقبی" (Rear Window) نيم ساعت اول داستان فقط مقدمه است و معرفی شخصيت‌های ماجرا و بدون اينکه هيچ اتفاقی بيوفته دو سه روز کسل‌کننده و کند برای شخصيت اول داستان می‌گذره اما نحوه داستان‌گويی هيچکاک با بيننده کاری می‌کنه که نتونه از صندلی بلند بشه.
قاب‌بندی‌ها و تراولينگ‌های فيلم‌های استاد هم که نيازی به حرف زدن نداره، اما توی جنون يک صحنه است که فکر می‌کنم از ماندگارترين لحظات تاريخ سينماست؛ جايی که راسک دوست دختر بلينی را با خودش به خونه‌اش می‌بره تا به قتل برسونه و وقتی وارد خونه می‌شن دوربين با يک حرکت به سمت عقب مسيری که با اونا تا دم در آپارتمان طی کرده رو برمی‌گرده تا آن‌طرف خيابان. علاوه بر اينکه در اين لحظات توی ذهن تماشاگر فقط صحنه‌های قتل و کشته شدن دختر تصور می‌شه يک‌جور پشيمانی و ندامت هم توی اين صحنه موج می‌زنه، اينکه ما به‌عنوان دانای کل (که قاتل رو می‌شناسيم و چند دقيقه پيش کشته شدن يکی ديگه به دستش رو ديديم) نتونستيم کاری برای قربانی جديد قاتل انجام بديم و يک‌جورهايی خودمون رو توی مرگش سهيم می‌دونيم.
پيشنهاد می‌کنم اگه وقت دارين حتما چند تا از فيلم‌های شاخص استاد رو ببينين؛ فيلم‌هايی مثل "سرگيجه" (Vertigo)، "پنجره عقبی" (Rear Window)، "شمال از شمال‌غربی" (North By NorthWest) و "روح" (Psycho).

حميد جون خدا رحمت كنه آلفرد هيچكاك رو و خدا رحمت كنه جد بزرگوار بنده سعني مارلون براندو رو... ديدي چطوري داغدار شديم؟

عجب از شما! راستي تسليت بابت مارلون براندو.

مي خواهيم ببينيم اما گير نمي آوريم برادر جان

موافقم. با اين‌كه فيلم شاخصي از هيچكاك محسوب نمي‌شه ولي سكانس‌هاي شاهكاري داره. من بيشتر سكانس‌هاي سربازرس آكسفورد رو دوست داشتم.

من فيلمهاي آمريكايي هيچكاك رو به شدت ترجيح ميدم. اساساً متفاوتند.

سلام.درگذشت مارلئن براندو را به همه دوستداران سينما تسليت ميگم.راستي فيلم جنون را من هم ديدم خيلي خوب بود.

فیلم رو دیدم ..واقعا جالب و جذاب بود.تویه خونه ما که ترجیح میدن دکتر دهکده نگاه کنن از تماشای این فیلم لذت بردن ولی وسط فیلم که دوبله نشده بود از کیفیت کار کم می کرد

سلام
از خواندن مطالب شما بسيار لذت بردم. من عاشق دنياي كوبريك وهيچكاك هستم . من يك وبلاگ در مورد سينماي كلاسيك دارم. دوست داشتي سري به من بزن.
موفق باشي.

مرسی، تمام مطالب این بخش و یکسره خوندم .مثل دوره کردن دوباره خیلی از اون فیلم ها بود. موسیقی قرمز سفید آبی رو می خرم حتما
هوس کردم دوباره پیانو رو ببیم
فیلم talk to her رو ديدي؟ فوق العادست

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز