تعريف Before Sunset (پيش از غروب) را زياد شنيده بودم، ولی راستش را بخواهيد انتظار نداشتم که اين‌قدر غافلگيرکننده باشد. يک فيلم عاشقانه‌ی ساده با دو بازيگر که بيشتر از 80 درصد آن به رد و بدل کردن ديالوگ می‌گذرد و هيچ اتفاق عجيب و غريبی هم در آن نمی‌افتد و اصلا گره‌ای در داستان ايجاد نمی‌شود که در فيلم تعليق يا هيجان ايجاد کند، اما ديالوگ‌های پرشمار فيلم اين‌قدر خوب و حساب‌شده نوشته شده‌اند که تمام بار جذابيت فيلم را به دوش می‌کشند.

Before Sunset درواقع دنباله‌ای‌ست بر فيلمی به‌نام Before Sunrise (پيش از طلوع) که در سال 95 توسط ريچارد لينکليتر و با بازی ايتن هاوک و ژولی دلپی ساخته شد؛ فيلم مهجوری درباره‌ی يک زن فرانسوی و مرد امريکايی که به‌طور اتفاقی در وين با هم آشنا می‌شوند و تصميم می‌گيرند تا صبح قدم بزنند. اما وقتی آفتاب طلوع می‌کند با هم قرار می‌گذارند که شش ماه بعد در همين محل دوباره همديگر را ملاقات کنند.
در Before Sunset نه سال از ماجرای فيلم اول گذشته و اين دو دوباره به‌طور اتفاقی به‌هم برمی‌خورند و اين بار تا ساعت ده شب که مرد به امريکا پرواز می‌کند در خيابان‌های پاريس قدم می‌زنند و از اين سال‌ها می‌گويند، از اينکه چرا شش ماه بعد از ديدار اول سر قرار نيامده‌اند و حالا کجای اين دنيا زندگی می‌کنند.

پيش از غروب توسط همان گروه سازنده‌ی نسخه‌ی اوليه ساخته شده و اين‌قدر بی‌ادعا و راحت است که امکان ندارد بعد از نيم ساعت ازشروع فيلم عاشق‌اش نشويد. به‌قول يکی از منتقدهای وطنی نمونه‌های مشابه و بد فيلم در اين سال‌ها بسيار ساخته شده، اما خوشبختانه اين يکی قواعد بازی را تا آخر رعايت می‌کند.
راستش به‌نظرم بهترين فيلم‌های تاريخ سينما، همين فيلم‌های عاشقانه‌ای هستند که خوب ساخته شده‌اند.

وایییی..خیلی فیلم زیبایی بود...فقط ژولی دلپی بفهمی نفهمی پیر شده بود و ایتن هاوک جاافتاده و خوشگل.... البته من پیش از طلوع رو ندیدم و نسبت به فیلم هایی دیگه میگم....

ببخشید من این قدر کامنت های غیر فرهنگی میذارم در این محفل فرهنگی و روشنفکری شما !!! (دو نقطه دی )

سلام ... ممنون که فیلم های خوب رو اینجا معرفی می کنید، ... من که فیلم گرفتنم رو با وبلاگ شما و برخی از وبلاگ هایی که در مورد فیلم های روز می نویسیند تنظیم می کنم..

سلام استاد !
اقا یک سوالی ، کلمه " منتقد های وطنی " یک نوع تیکه است ؟؟ یا یک اصطلاح رایج برای خطاب منتقدان ایرانی ؟

pas filme zibayi bayad bashe

نامزدهای اسکار ۲۰۱۰
گاردین

سلینجر درگذشت
دیگر کسی مزاحم آقای نویسنده نمی‌شود.

چند نکته درباره‌ی روزمرگی
حمید امجد

بهمن جلالی درگذشت
مرگ‌های ۸۸ تمامی ندارد؟ | عکس آنلاین

زندگی را در تابه سُرخ کنید
درباره‌ی «جولی و جولیا» | محسن آزرم

آشپزخانه‌ی راز
پویان و سیما به آشپزخانه می‌روند

در رثای دیوید لوین که به سایه رفت
نیویورک تایمز